Dag 9 - 11 Januari 2024

10 januari 2024 - Lovina, Indonesië

Dag 9 - 10 Januari 2024

Half 7 gaat de wekker. We hebben een "tourtje" geboekt naar "Tamblingan meer" iets wat we in 2016 ook gedaan hebben. Vond dit zo fantastisch toen, dat wilde ik nog eens beleven. Na het ontbijt bereiden weer ons voor:  sprayen met muggenspul, nemen  de regenponcho's mee, en de Koelsjaal. Trekken de sokken  & bergschoenen aan, (de sokken nog niet aangehad) - in het vliegtuig trek ik vlak voor de landing mijn "merino" Beenwarmers uit, helaas kan ik de bergschoenen en sokken pas bij ons eerste accommodatie uitdoen, de bergschoenen zijn lomp en zwaar (maar nodig voor de "hikings" hier) Merino vind ik het lekkerst dragen in tropische bestemmingen. Heb bijna alles van merino. Ondergoed, sokken, shirts, Beenwarmers, en fietsjack. Zelfs een merino dekbed. Heerlijk warm. Linnen kleding is ook fijn,  maar kreukelt teveel. Merino is goed alternatief. We hebben ook "bamboe" geprobeerd maar dat is/voelt zwaarder, en is toch iets "plakkeriger" en ruikt sneller. Merino ruikt zelden/nooit.

Om 9 uur in de lobby bij hotel, onze chauffeur is er al. We gaan privé. Jippie niet met een shuttlebus. (Gedeelde taxi) Lovina is in vergelijking met 2016 uitgestorven,  zo rustig. Er is bijna geen (Europese) toerist meer ⁹te bekennen, er zijn meer chinezen nu. Ook de Europese toeristen wisselen volgens onze gids, voor COVID waren er heel veel Nederlanders,  na COVID veel Duitsers, en Italianen ??? Veel massagesalons blijven gesloten, een paar grote namen zijn nog open. Bij het Tamblingan meer zijn ook weinig toeristen en het is daar zo mooi. We krijgen bamboestokken, en gaan gaan 1,5 uur hiken. Eerst rond 1000 treden stenen pad naar beneden,  dan een pad door het bos naar het meer. Over boomstronken klimmen, omhoog en omlaag. Heerlijk. We hebben een fijne gids. Als laatste steken we in een "kano" het meer over,  dat is het mooiste deel van de tocht die mist die daar altijd hangt,  maakt het mysterieus. Wij zitten voorin de kano, en de gids en bootman roeien. Jammergenoeg hebben wij GEEN houten boot zoals in 2016, maar een kunstofvezel kano. Ook indonesia veranderd mee. Het authentieke is grotendeels verdwenen. Zo jammer. Aangekomen aan de overzijde staat onze chauffeur er te wachten en gaan we de 1 uur durende rit terug maken. 9.00 uur vertrokken, 13.00 uur bij hotel Sunari. Ik ga rusten, val in slaap en wordt 5 uur wakker. Dan heb ik dat nodig. We gaan voor de eerste keer deze vakantie op Bali geld pinnen bij ATM. We gaan samen. Veiliger. In 2016 is Johan geskimd in Kuta vlak voor vertrek naar huis.  Skimmen kan je niets aan doen. De bank belde Johan toen we thuis waren met de mededeling dat er een verdachte transactie opgemerkt was. Er was op dezelfde dag in Kuta gepind, en bij AH in Voorthuizen ??? Dat kon niet gezien tijdstip. Gelukkig stond er niet veel op de lopende rekening en kregen we het geld terug van de bank. Les: neem
 contant geld mee uit Nederland - buiten Europa. Dus Roepia * Ringit* mee. Voor de eerste dagen. Dan kijken waar je bij beveiligde/bemande pinautomaat/bank kunt pinnen.  Helaas nog niet gevonden,  maar we moeten nu geld opnemen. Gaan straks naar nog rustiger plaatsen. Wat we nu doen: de creditcard/bankpas op "wereld" zetten. Geld pinnen, nogmaals 4 random cijfers op het pinautomaat indrukken. (Skimmers zien aan de afdrukken welke volgorde is gebruikt) en de pas gelijk weer terugzetten op Europa. En zorgen dat er dan bijna niets meer op de rekening staat. Nadeel is dat we dan berichten krijgen dat er geen automatische incasso's worden geïnd, maar dat lossen we gelijk op dit dat bedrag weer bij te storten en dan is het er gelijk weer af naar het juiste rekeningnummer. Overal moet je opletten vooral in buitenland. Ook met  wifi. Gelijk een buitenlandse simkaart kopen. Je hoeft dan niet op onveilige/openbare netwerken in te loggen, en tevens de goedkoopste optie. Heb al 15 jaar en "dual sim" telefoon (ook) voor vakantie. Kunnen 2 simkaartjes in. Je keuze is dan gelijk beperkt, niet veel smartphone's met dual sim. Geld pinnen ging simpel. Nog even wat eten (na 12 uur niets meer te hebben gegeten) tijd gaat zo snel,  en ik heb bijna nooit trek/honger. Vergeet gewoon te eten. Zeker in de vakantie, ben je druk met andere dingen. En heerlijke bananen milkshake en "Ayam Geprek" kip met Balinese saus.
Om 22.00 uur gaan ze sluiten,  we zitten tot 22.30 uur. 23.00 uur "thuis"
Nog even een appje naar "Secret Garden" duck besteld voor morgenavond. En een apje naar onze vorige guesthouse eigenaar of hij ons wil wegbrengen naar "Tembok" 12 Januari? Mijn reislog schrijven,  en slapen het is ondertussen 1.00 uur. Het is 11 Januari. Morgen uitslapen en dan gaan we ergens in Lovina "brunchen"