Dag 29 - 27 Januari 2016

27 januari 2016 - Meos Mansar, Indonesië

Dag 29 - 27 Januari 2016

Als we opstaan is het zonnig, jippie, we gaan duiken. Mijn eerste 2 duiken maakte ik 3 weken geleden op Bali ( Lovina ) daarna na de tweede vlucht op 1 dag zaten mijn oren potdicht. Toen verstuikte Johan zijn voet. Mijn oren duurde bijna 3 weken.  We gaan met de boot, half uur varen naar Yenkoranu duiken met Ellis ( man ) ik heb zalige wetsuite (aqualung ) en nadat alles gepast is gaan we met Gordy, Markus en Nomensen duiken. De eerste is "Blue Magic" wat een ongelofelijke stroming, niet normaal, ik hou toch al niet van stroming, maar dit is erger dan Nusa Lembongan. Maar ik kan het hendelen. We zíen "Pygmee Seahorse" rosé. 2 stuks. En 2 joekels van "Wobbegongs" een "Oceanic Manta" 6-7 meter. De grootste die ik ooit gezien heb. De andere zijn 4-5 meter. En de Grootste tonijn die ik ooit zag. Alles is hier extra groot. Na de duik gaat Markus nog een keer duiken, hij had een slechte ervaring in stroming, en er kwam water in zijn mond, hij wilde nooit meer duiken, maar ellis nam hem mee en ging naar een rustige site, om hem weer vertrouwen te geven. Mooi.Daarna gaan we terug naar "Yenkoranu" om nieuwe flessen te halen, voor de tweede duik. We hebben een lange interval (rustperiode ) Daarna naar "Friwen wall". Genieten zonder enige stroming. Veel slakken,glas-garnaaltjes, "Peacock mantis shrimp" ,"tijger mureen"  (met vlekken) prachtig. Eerste duik 39 minuten, tweede duik 63 minuten. We zijn pas om half 5 terug. Na het duiken, ben ik doodmoe, wel voldaan,en ga 2 uur slapen. Bij diner de laatste krab opeten. Als we op de veranda zitten, komt er een dikke vette rat uit de boom naar beneden, bah, de tweede die ik zie. Morgen de laatste volle dag voor Gordy, hij is hier 6 weken geweest, en komt hier al 5 jaar achter elkaar. Markus komt hier ook al 5 jaar, en is hier 3 weken geweest. Ze helpen Nomensen een beetje mee, Markus is erg creatief. Echt een mooi en gezellig stel, we ondernemen veel samen. Super. Gordy is de "reisleider" en wij volgen. Gordy komt uit Kroatië, en Markus uit Duitsland. Nog stééds een beetje dizzy van de eerste duik ga ik weer naar bed.