Dag 18 - 19 januari- naar Gili Trawangan

20 januari 2024 - Gili Trawangan, Indonesië

Dag 18 - 19 Januari- naar Gili Trawangan.

Het regent en is heerlijk fris, veel wind.  8.00 ontbijt, ik heb een keer toast met srcambled egg besteld.  Het brood is niet te vr....... dan maar het ei opeten. Eten is een dingetje hier,  maar tot nu toe kan ik er goed mee dealen. Mijn darmen zijn een klein beetje uit balans,  slik elke dag 2 imodium,  dus valt mee. Daarmee houdt ik het in evenwicht. Elke dag cola drinken helpt ook. Vandaag weer aan herinnerd door Nan. Om 11.00 uitchecken bij Homestay. Kadek (wat tweede betekent) in Indonesië hebben zowel mannen als vrouwen de naam van plek van geboorte. Wayan = eerst geborene nr 5 het ook weer Wayan enz.
Kadek = tweede in het gezin.
Nyoman = derde
Ketut = vierde makkelijk je hoeft geen naam te bedenken. Wel lastig veel dezelfde voornaam

Om 12.00 uur hebben we de kaartjes. Zijn direct aan de beurt. Onderweg nog  3.000.000 IDR opgenomen bij ATM. We worden als 1 + 2 op de lijst gezet bij "Wijaya Perkasa" voor 225.000 p.p. (€31.56 voor 2 personen) gaan wij over (met een boot van "semaya one" er kunnen 200 mensen  aan boord. Minuten later staat er een hele rij, mooi op tijd dus,  we schuiven verder.  En staan om 12.45 uur op de pier. Om 14.12 varen we uit "Padangbai" weg. Op naar Lombok waar de "Gili's" bijhoren. 2x op GT geweest, en bijzonder eiland.

Van Wikipedia:

Gili Trawangan is de grootste van de Gili-eilanden op Lombok . Het is de enige die aanzienlijk boven zeeniveau uitstijgt . Het is  3 km  lang en  2  km breed . Het eiland heeft ongeveer 1000 inwoners . Van de Gilis heeft Trawangan de meeste toeristische voorzieningen . De pub Tîr na Nôg zegt dat Trawangan het kleinste eiland ter wereld is met een Ierse pub. Het drukste deel van Trawangan ligt aan de oostkant van Lombok.
Op Gili Trawangan (evenals de andere twee Gilis) zijn er geen gemotoriseerde voertuigen . De belangrijkste transportmiddelen zijn fietsen ( die door de mensen die op het eiland wonen aan toeristen worden verhuurd ) en cidomo ( een kleine paardenkoets ). Voor het reizen van en naar elk van de Gilis worden gemotoriseerde boten en speedboten gebruikt.

Enkele van de eerste mensen die op Gili Trawangan woonden, kwamen uit Sulawesi . Het waren vissers en boeren . Voordat ze naar Gili Trawangan kwamen, was het eiland bedekt met bos en leefden er herten .

De economie van Gili Trawangan draait om toerisme. Het eiland is te klein om grote hoeveelheden landbouw te ondersteunen . Het is ook te ver verwijderd van andere plaatsen om bruikbaar te zijn voor industrie of handel .

Aan boord luister ik naar Spotify. Na 2,5 uur  varen we binnen, betalen inreisbelasting € 0,60 p.p. (ook nieuw sinds 2016.)
Wel is er nu een pier, een hele verbetering, 2016 moest je door het water waden, met koffer en al, heel primitief. We gaan lopen, nemen geen "horsecar" het is maar 10 min lopen. De wegen staan hier blank, het moet hier vlak voor wij afkwamen gehoost hebben. Onderweg nemen we nog een lunch, 1 pizza samen. Ieder 1 pizza krijgen wij niet op. Bij "La Bella" aangekomen benieuwd naar onze kamer,  deze keer met zeezicht. Het is perfect. De rest ook. Alles werkt hier,  wat een verademing. Eindelijk! O nee de T.V. sneeuwt. Nou ja dan kijken we maar naar buiten. Veel mooier dan T.V. ik ben erg moe en ga om 20.15 uur slapen. Morgen weer een dag.

1. Hilbert:
    21 januari 2024
    Vast de klimaatverandering, zovaak sneeuw daar... 🙃