Dag 18 - 16 January 2016 Naar Arborek.

16 januari 2016 - Meos Mansar, Indonesië

Dag 18 -16 Januari

We staan half 5 op, kleden ons goed aan, tegen de muggen en teken, lange mouwen, broekspijpen, terwijl ikvanmorgen mijn bergschoenen aandoe,  hoor ik raar knerpend geluid, dacht nog van wie is deze "ringtone"? Bleek het een dikke vette tor te zijn. Wel 5-7 cm. Johan wil hem eraf halen, maar hij kruipt in mijn schoen, o my goss, gelukkig krijgt Johan hem eruit. Wat een lawaai producerenn die "krengen" .het is nog aarde donker, we gaan zitten wachten en genietën van de prachtige sterrenhemel die weerspiegelt in de zee. We gaan de "red birds tocht" maken.Maar 5 uur geen Methos, en je raad het al half 6 - 6 uur geen Methos, echt ze zijn niet te helpen, je kan geen afspraken met ze maken, het verpest je vakantiegevoel,  niet toeristische plekken lijkt leuk,  maar is het niet, communicatie is moeilijk of onmogelijk omdat ze geen Engels spreken, alleen de Standard zingen leren ze. Hello, how are you, where you from? Leren de kinderen op de lage school. Een dramatisch begin van raja ampat
Bali blijft nog steeds nr 1. Bali is mijn paradijs,, geen malaria muggen, dus geen tabellen slikken.
Ik ga maar weer naar bed, we zouden morgen naar Arborek gaan, maar ik ga proberen of we vandaag kunnen, hier voel ik me niet meer prettig, voel geen respect, ook geen enkele excuses van zijn kant, gewoon doen alsof er niets gebeurd is, KLAAR!!! Actie.
Het punt met die gasten hier is, ze hebben weer op een makkelijke manier geld verdient, en hoeven nu 1 maand  niets meer te doen, dan een beetje te ouwehoeren in het dorp en te slapen, ze zijn allemaal hetzelfde, en Martijn de contactpersoon van Methos pikt natuurlijk een graan('tje) mee. Gisteravond vertelde hij dat hij een "BOSE" stereoset wilde, hij bestelde hem bij Martijn, en iemand die dan ook hier kwam nam hem dan mee??? Ze vertellen het zo geloofwaardig, dat ze het zelf geloven. Je moet dit zelf ervaren hebben wel je het geloven, maar inderdaad ze kopen eerder een bose speaker dan een westers toilet, als je hier naar de wc wilt moet je zeker 100 meter lopen over het strand, zie je het voor je s nachts? Dan is het dus een sta-toillet. en nog smerig ook. Het is niet te geloven, ben in 6 jaar Indonesië wel wat gewend, low- budget reizen, Bali, Lombok, Flores, West Timor, Alor, Sulawesi, Bunaken, Lembeh, maar dit is het toppunt, en wat een lapzwans die eigenaar. Duikers in deze blog ga NOOIT naar "Methos" op Gam. Ondertussen zijn we naar het dorp gelopen, want daar is nog een beetje signaal ("E" met 3-4 "staafjes" ) We doen en sms naar "Kordiris" is een grotere homestay op Gam met een eigen duikschool. Als we een uur later nog geen antwoord hebben, sturen we "Manta" van het eiland "Arborek" een sms en lopen terug, dan hebben we geen signaal meer, we gaan wat hangen in de hangmat, zo lekker, maar weer voelen ons niet meer lekker. We liggen wat te brainstormen, en opties te bekijken, punt hier is zeer slechte tot geen communicatie. Zowel signaal als taal zijn hier een groot probleem. Na ongeveer een half uurtje komt er van de overkant een speedboot recht op ons aangevaren, dit zal toch niet waar zijn??? Ik vraag óf hij van Manta is en ja hoor, het voelt als redder in nood, gelijk weg hier, in 1 uur is alles ingepakt en op de boot, Johan rekent af, en Methos  zegt/vraagt niets........ We hebben de moed opgegeven, de overkant zal niet veel beter zijn! RA homestay's zijn 1 grote vergissing.Gelukkig blijkt het tegendeel waar, alles is anders aan de overkant, wat een opluchting.... een normaal westers toilet, nog 2 goed Engels sprekende gasten uit kroatië, en Duitsland die ons tijdens de lunch van goede informatie voorzien over de duikstekken, eigenaar enz. We krijgen eindelijk een fatsoenlijke lunch, een héérlijke vis, rijst en groenten. Ook fijne hangmatten. Toch 1 probleem vandaag, Johan heeft geen kussen, dus even vragen, na de lunch RUST.... Na de rust over het eiland gewandeld , er zijn 2 wegen, de huisjes zien er redelijk uit, alles is schoon, en fris blauw/geel geschilderd. Er zijn 3 shops met dezelfde artikelen, maar 1 heeft gekoelde dranken daar loeit de generatie 24 uur per dag.Er zijn 3 mensen met een T.V. ( 100 jaar terug in de tijd ) er is sinds 1 jaar een dive- shop, we maken kennis met Marcel en Gitta van de duik shop. Rond 5 uur roept Gordy me er zwemt een Manta voor onze hut , het is erg laag water, dus loop over het rif, maar de Manta blijft rustig zwemmen, Johan die later komt, ziet hem ook nog goed.