Dag 17 - 15 Januari - Sawinggrai

15 januari 2016 - Gam, Indonesië

6 uur toen het licht werd ging Johan lopen. Ik sliep nog even door, 7 uur ontbijt, ieder 3 pannenkoeken. Na het ontbijt , snorkelen, het is een aquarium voor ons hutje, het is bijna niet voor te stellen hoe mooi het hier is. Puur natuur, wakker te worden van verschillende soorten vogelgeluiden, en het
Klotsen van de zee. Maar tevens is het niet voor te stellen hoe primitief hier het leven is, want na het snorkelen gaan we het dorpje Sawingrai in. Vrouw doet de was, haalt water uit de put, er is een   lagere school met 60-70 kinderen.
Jongens voetballen op blote voeten, 1 jongen had alleen een rechterschoen aan, dan kon hij beter schieten. Een paar meisjes en een paar volwassenen hebben schoenen of slippers aan. Johan koopt wat spullen bij een supermarkt een lekkere zak pinda's, die blijken achteraf "muf" te zijn. ( wij zouden zeggen over de datum ) later bleek dat ze eerst gekookt dienen te worden de crackers waren goed. Als we terugkomen nemen we koffie uit zakjes, en schijf ik mijn verhaal, het schijnt in het dorpje dat je daar wel signaal hebt -op je simkaart, maar ik vind het goed zo. Dit is echt vakantie. De lunch was niet te eten, tenminste de aardappelen en wortels niet. Leek alsof ze in rioolwater waren gekookt, bah. We eten een klein beetje rijst, 1 voordeel zorgt ervoor dat ons gewicht in balans blijf, op Bali en Lembeh lekker gegeten, hier weer een flink stuk minder. Na het diner komt Methos ons nog goed vertellen dat we echt om 5 uur klaar moeten zijn, we gaan dus om 9 uur naar bed. Ik heb erg veel zin.