Dag 19 - 17 Januari 2016

17 januari 2016 - Meos Mansar, Indonesië

Dag 19- 17 Januari.

Opstaan, ontbijt aan zee, met pannenkoeken en bananenbladeren met een zoet goedje erin. We gaan snorkelen, voor onze hut. In vergelijking met Methos hebben we het hier luxe, 2 grote handdoeken ( hebben er ook 2 mee in de koffer, voor het geval dat, maar dat zijn van die kleine/dunne, die snel droog ) een goed toilet naast de deur. We maken een afspraak om te gaan snorkelen bij "Manta Sandy". Hij vraagt rp250.000 p.p € 17,50 op het laatst gaan we samen voor rp250.000. Alsof de duivel ermee speelt, nu is Johan snipverkouden kan niet duiken. We hebben weer een huisdier, een bruine salamander, hij is niet bang, ik kan op zijn staart gaan staan als ik wil. Heb een video van gemaakt hoe dicht mijn voet bij zijn staart is. Na de lunch gaan we weer lekker snorkelen nu aan de achterkant van het eiland. Maakt niet heel veel verschil. Daarna sinds 4 dagen, lekker mijn haar wassen, voel me weer een heel ander mens, douche hebben ze hier niet, wel een ton met water, en een bakje zodat je je kan overgieten, het is "brak" water, combinatie van zoet en zout water, ze vangen hier regenwater op, maar het heeft al 2 maand niet geregend volgens Gordy. Zit ik net lekker op de veranda, en Johan slaapt, komen 2 jongens vragen of we klaar zijn om te snorkelen? Ehh... We hadden morgenvroeg 9 uur afgesproken. Oké ! De generator is aan, dus even snel nog de telefoon opladen. We kunnen niet veel met de telefoon, maar toch konden we gisteren appen met Marjolein, die ons 2 foto's stuurde van auto's met beetje sneeuw op de auto, normaal volg ik het nieuws een beetje op Nu.nl en gisteren kreeg ik ook weer mail binnen, en kon ik 2 mails beantwoorden, ik heb hier een "E" met 3-4 streepjes, dus kan iets. Helaas kan ik niet het volgende hotel boeken, dat kan pas weer in Waisai op de boot( hoop ik ) heb een hotel gevonden dat ons bij de ferry ophaalt, en ons naar het vliegveld brengt dus zal even moeten bellen zodra wij een ticket hebben, dat we nog in Sorong moeten kopen, online boeken gaat hier lastig, met lion air en Garuda. ( in het Indonesisch ) 7 uur eten, even de zonsondergang kijken. Verhaaltje, en naar bed. We regelen met Gordy en Markus, en 2 van de andere homestay, en tocht naar "Penemu" de duikschool vroeg RP1.8 miljoen, per persoon en nu kunnen we mee voor 500.000 - 35 euro samen. Wij moeten de benzine betalen. Jippie dat is nog eens mooi. We zitten nog wat te praten, Gitta, en Marcel komen ook, ze uiten hun zorgen over het massatoerisme, de vele live-a-boards die hier aanleggen. En dat ze zoveel koraal vernielen onderwater, enz. De Overheid stimuleert en subsidieert gebouwen, en boten enz. Er komen vooral veel dagjes mensen van de live-a-boards, die lopen in 20 min om het eiland, relaxen wat kopen wat in de shop, koekjes, water,basis dingen, en gaan dan weer naar hun boot. We gaan 10 uur naar bed, morgen om 5.45 uur op.Gordy zei dat er 5 jaar terug 1 homestay was en nu 7. Gordy komt hier al 5 jaar op rij, en blijft dan 6 weken, Markus blijft 3 weken.