Dag 14 - 12 Januari- Johan duiken bij Thalassa

12 januari 2016 - Manado, Indonesië

De wekker gaat 6 uur af, Johan gaat vandaag duiken bij Thalassa. We gaan zonder ontbijt. De taxi staat 6.45 uur klaar, het is een chaos op de weg, de scholen beginnen hier om 7 uur, (tot half 3 ) dus spitsuur. De helft van de weggebruikers is scooter, goed te doen hier met deze temperaturen het hele jaar door. Meer dan de helft van de auto's is bemo. Soms wel 4-6 achter elkaar. We zijn er wel om 7.20 uur, iets eerder, Johan past wetsuit, regulator, en BCD. De duiken zijn mooi, Johan gaat eerst op een wrak duiken ( Molas wreck )dat in 1945 gezonken is door aanvaring. Diepe duik 33,4 meter, 60 minuten, hij duikt alleen met een duikgids die nog aan het leren is, Johan zegt dat hij nog veel moet leren. Ik ga mee op advies van Simone en spring 5-6x in zee vanaf de boot, om het zout water goed in mijn neus te laten stromen, dit helpt heel goed, en komt weer beweging in mijn oren. Tijdens johans tweede duik, neem ik een massage van 1,5 uur, de eerste in deze vakantie, meestal neem ik er 1 per week, maar heb nog niet echt zijn in massage gehad, vandaag wel. Tweede duik doet Johan met Nederlands meisje Laura, die 4 maanden stage gelopen had in Jakarta, en nu nog 2 maanden vakantie vierde. 2de duik op "Buro point" Johan telt 16 schildpadden tijdens de duik, vorig jaar hier 20 duiken gemaakt, en op 1 duik GEEN schildpad.. De Nederland Simone Gerritsen is eigenaresse, en geeft mij weer andere medicijnen, 2 x 2 per dag moet ik die nemen. Na de lunch neem ik er 2, en een half uur later kan ik 3x klaren, jippie ik krijg nu hoop. Na de lunch nog 1x in zee, zout water opsnuiven, ik neem een (masker)bakje met zeewater mee naar hotel. Met de taxi terug, deze keer geen bluebird ( maar D-taxi besteld door Thalassa ) kost RP72.000 , bluebird kost RP56.000 voor 5 km. We doen er 30 minuten over. Rond 3 uur zijn we thuis. Zo toch weer een geslaagde dag. Met eten is Johan aan de beurt, Johan kiest meestal voor lokaal, hier is dat geen succes. We belanden uiteindelijk bij KFC, waar ze heerlijke spaghetti hebben. Morgen ben ik aan de beurt, ik kies meestal nr 1-2-3- van Tripadvisor. Lekker makkelijk, en vaak succes verzekerd, maar je merkt in ÁLLES, dat in Manado niet zoveel toeristen komen als op Bali-Lombok-enz. Morgen nog 1 dag, misschien nog wat foto's uploaden.