Dag 6 - 7 Januari 2024

7 januari 2024 - Lovina, Indonesië

Dag 6 - 7 Januari 2024

8.00 uur ontbijt, zelfde recept als gisteren. Even de accommodatie van mijn dochter bekeken online, zij zit NU met haar vriend op Langkawi/Maleisië. Wij willen daar volgend jaar heen. We zitten in dezelfde tijdzone komende weken. Zo moeder, zo dochter, zit in DNA.

Na het ontbijt eerst even zwemmen, het water is lekker koel. Het is zonnig na 2 dagen volledige bewolking. De zon heeft hier veel kracht bijna bij de evenaar. Een zonnebril en zonnebrandcrème is hier een must. Zonnebrandcrème nemen we mee,  omdat dat hier erg duur is.  Ook muggenspul minimaal 50% "deet" nemen we mee. Een pet is geen overbodige luxe, ik draag vaak een zonneklep. Johan vaak een bandana (piratenpetje) vandaag hebben we geen plan, we zijn beiden "vrij". Johan ligt in de schaduw op een ligbed buiten op het terras. Ga denk ik straks weer "opnieuw" de koffers ordenen. De koffers gaan pas de laatste vlucht me maar huis,  tussendoor vliegen we met handbagage en de visvestten. De Packing-cubes bewijzen opnieuw hun dienst. Wil niet meer zonder op vakantie. Die van "Reismonkey.nl" zijn het fijnst. Heb voor de transparante/doorzichtige gekozen zodat ik in 1 oogopslag zie wat erin zit. Ben visueel ingesteld, iets wat ik zie blijft beter hangen, moet er een beeld bij hebben. Ook met eten nemen we  rust, "vastendag." Het is allemaal heerlijk, maar als ik zo doorga groei ik dicht. We doen 1x per week aan "intermittent fasting" We eten dan niet tussen 8 - 19.00 uur. Rond 1 uur barst de hemel open en is de eerste moessonregen een feit. Blij dat we niet zijn gaan fietsen. (wat ons plan was) Vandaag moet ik rustig aan doen. Na een val van mijn paard heb ik energie- en krachtverlies, heel irritant en frustrerend soms, ik wil veel meer dan ik kan. Aan de andere kant,  dankbaar voor hetgeen ik nog wel kan. Lang last gehad van wat andere mensen van me zeiden, dat ik lui was, geen conditie had, of "Dat kan jij toch wel?" enz, nu interesseert het mij niet meer, allen ik kan mijn grens bepalen,  en voelen wat ik aankan. Om 19.00 eten bij "Bali 9" Johan heeft "Tum" kip in bananenblad gestoomd, ik weet niet meer hoe mijn gerecht heette, maar was erg lekker   soort maaltijdsoep, met verse Indonesische kruiden en rijst. Gebakken banaan als toetje met honing. Mhmmmm. We komen droog over, half uur later weer moessonregen. Gaan vroeg slapen. 21.30 uur.

Bron internet: "Je kunt Bali eigenlijk het hele jaar door prima bezoeken. De temperatuur is vrij constant omdat Bali dicht bij de evenaar ligt. Wel moet je rekening houden met het regenseizoen dat loopt van oktober tot en met april. Maar ook tijdens deze periode is het zeker de moeite waard om hier vakantie te vieren! Het regent vaker dan tijdens het droge seizoen, maar meestal beperkt de regen zich tot korte, heftige buien aan het eind van de dag of ‘s nachts. Overdag is het vaak gewoon lekker zonnig. De temperaturen liggen tijdens het regenseizoen net een paar graden lager dan tijdens het droge seizoen en de luchtvochtigheid is tijdens de moesson een stuk hoger waardoor het wat benauwd aan kan voelen.