Dag 4v- 5 Januari 2023

5 januari 2024 - Lovina, Indonesië

Dag 4 - 5 Januari 2023

Wordt om half 7 wakker. Jippie we gaan de goede kant op met slapen. Appje van de buren dat de "HUE- lampen" (Philips) nog werken. Had dit gevraagd even te checken i.v.m mijn nieuwe SIM-kaart in Indonesië. Kreeg de melding van "HUE" dat ik opnieuw moest verbinden met de hub (in de meterkast) toch werkt het nog,  en dat gaat het om. We hebben fijne buren. De lampen staan op tijd ingesteld,  en terwijl mijn telefoon 7 uur later aangeeft, gaan ze op de aangeven Nederlandse tijd aan. Al 10 jaar dit systeem met volle tevredenheid. Topsysteem. Het begin van de vakantie gaat er toch nog tijd en aandacht in de "systemen" zitten
Zo werkt KPN ook niet meer? Zelfs afgelopen vakantie met mijn zwager in Muchen/Duitsland werkte KPN niet, en moest ik via instellingen handmatig verbinden. BAH!!!  Systemen moeten werken voor mij,  anders heb ik er niets aan toch? Goed we kunnen dit afvinken.  CHECK en door! Verder hebben we "niets" meer van waarde in ons huis, we hebben zelfs onze trouwringen een maand terug bij het goudwisselkantoor ingeleverd, de goudprijs is nu op zijn hoogst, dus weg met die handel, we doen er toch niets mee en het heeft ook geen emotionele waarde meer  en het kan niet meer gestolen worden. Het voelde als een mooi moment. Vrijheid. Vrijheid, gemak & comfort vind ik belangrijke waarden in mijn leven. Meer dan luxe, luxe kan ik op zijn tijd erg van genieten,  maar vind ik niet belangrijk. Echt luxe vakantie was voor mij de "Bijzondere Cruise" in 2016 (gekregen van Johan voor mijn 50ste verjaardag)  Daar vierde ik mijn 51ste verjaardag aan boord van cruiseschip "Splendour of the seas" tijdens de laatste tocht van dit cruiseschip. (Farewell) Dat was een extra mooie beleving. De cruise vakantie was mijn mooiste vakantie ooit. Elke dag mooie chique kleding aan,  kreeg daar veel complimenten over mijn avondkledingkeuze en mijn haar. (Echt Amerikaans) en de zalig luxe lunch en diner "ala carte." De laatste vaart ging van Dubai naar Venetië in 17 dagen. Geweldig. We verbleven nog 3 extra dagen in Dubai & Venetië.

Bron Google:

Royal Caribbean say goodbye to Splendour of the Seas. The 23-ship company today announced the 19-year-old Splendour of the Seas will leave the fleet in April 2016. The 1,830-passenger ship is being sold to German line TUI Cruises, which in turn will lease it to UK-based Thomson Cruises.

Volgens Johan onweerde het vannacht, en moessonregen. Met mijn Slaapdoppen (op maat) niet gehoord. Wel zie ik mijn eerste kakkerlak in de kamer. Raak er een beetje aan gewend dit de jaren heen. Maar hij moet wel weg en ik durf het niet, maak Johan wakker hij mist hem met zijn schoen, de kakkerlak verdwijnt onder het bed. Als ik later wakker wordt zit hij op de muur, dit is zijn laatste uur. Hij is dood. We zien er 2-3 per vakantie (2 maand) maar dit is pas dag 4. Ben benieuwd waar de "teller" eindigt.

8.00 uur ontbijt. Noodles met ei, en vruchtensap uit en flesje.

De chauffeur (van het vliegveld) vraagt ineens 800.000 Rhp  (200.000 meer dan zijn eerste aanbod bij vliegveld) we slaan zijn aanbod af. We lopen naar de hoofdweg en houden een "Bluebird taxi" aan, deze zijn betrouwbaar. We komen uit op 750.000 we doen het. Voor 900.000 will hij 9 uur onze taxichauffeur zijn. Leuk en mooi als je een eerste keer op bali bent, maar wij doen het niet.
10.45 uur gaan we weg uit Kuta. Uitgerust, genoten van de oceaan, de Pedicure en massages. De sfeer en vooral de geuren. Tegenwoordig kun je alles op internet zien. Maar de geur hebben we er (nog) niet bij. Geur van de eetstalletjes en wierrook van de offers.  Elk huis heeft een offeraltaar bij huis, en het merendeel is hindoe.

Vandaag is het redelijk bewolkt, de temperatuur blijft goed. Vind het fijn als het bewolkt is, minder warm. Overdag is het 30-32 graden. Om 10 uur in de avond is het nog 29 graden, in de nacht koelt het af naar 27 graden. Kouder wordt het niet. De luchtvochtigheid is rond 80%. De warmte is goed te doen, in de middag even verkoeling zoeken. Bij zwembad of in de schaduw.

De trip naar Lovina duurt ongeveer 3 uur. En dat voor 90 km. Het gaat voorspoedig ik volg de route op google maps een beetje mee,  en zie dat hij een andere route neemt dan we normaal nemen. Normaal nemen we de hoofdweg naar Lovina. Ondereweg vraagt hij aan een man of deze weg naar Lovina gaat,  de man zegt ja,  en de chauffeur zegt dat hij denkt dat route korter is. Hij is de chauffeur, dus wij vinden het prima. Het is echt een toeristische route, en dan 5 km voordat we op de plaats van bestemming zijn gaat het goed mis. De weg is erg bochtig en de afdalingen zijn bijzonder steil. Dan begeeft de rem het, en hij zegt :"O nooooooo"  en zoekt de veiligste plek om te crashen. Hij kiest gelukkig de boom, i.p.v. het ravijn. Alles gebeurt in een paar seconden. Ik zie de boom op mij afkomen maar niemand kan iets doen. Ik zet me niet eens schrap, dat heeft geen nut. Ik geef me totaal over.  Het is zo! We hebben niet heel veel snelheid hij rijd tussen 15-30 km per uur. De boom boordt zich in de auto.  Er ontstaat rook, en als we al stilstaan klappen beiden airbags uit. We staan stil............. het eerste wat ik denk is dat we nog leven en ongedeerd zijn. De chauffeur en wij. Als Johan uitstapt heeft ie even last van zijn voet. Maar na 100 meter lopen is het over. Ik zie pas later dat ik een bult op mijn been heb,  en bij het Guesthouse zie ik 2 kleine schrammen op mijn voorhoofd, op de plek waar mijn zonnebril zat. Geschrokken stappen we uit. En zien dan de enorme schade. "Total loss" De chauffeur blijft ook rustig,  maar heeft een groot probleem hij maakt een foto en stuurt die naar zijn baas. De baas wil ons spreken, om te vragen of we echt ongedeerd zijn, geen ziekenhuisnodig hebben. Ik vertel van de bult op mijn been,  geleerd bij BHV en schadeformulier invullen dat je altijd zegt dat je letsel hebt. Dit voor de verzekering als je later nog eventueele restschade overhoudt. We worden meegenomen door een man die stoptte en ons de laatste 5 km brengt. Nu 3 nachten in "Kaia guesthouse" We worden gastvrij onthaald. We gaan naar "Bali 9" eten, we nemen met zijn tweeën 1,rijsttafel en verse mangojuices, en als toetje pisang goreng ( gebakken banaan) zalig gegeten en in het gastenboek geschreven. Hij heeft 5 gastenboeken vanaf 2005. We lopen nog even langs "New Sunari Lovina Beach hotel." Deze heeft Johan uitgekozen. We kiezen om beurten waar we slapen en eten. We vragen wat 1 overnachting kost. €35,35 voor standaard room. Haha wij hebben al 4 nachten geboekt voor € 25,25 in een "deluxe" room.  scheelt 10 euro per nacht bij booking.com. We wilden kijken wat het verschil was en kwamen er langs. Het is een soort "sport" voor ons geworden om de laagste prijs te scoren. Terug bij ons guesthouse komt de baas van taxibedrijf "Blue bird" uit Denpasar om ons te zien. Hij wil weten hoe het met ons gaat en of wij een ziekenhuis nodig hebben. Voor NU niet gelukkig.  Hij verontschuldigt zich 10x, Johan wordt er ongemakkelijk van. De baas biedt ons 1 dag voor max. 12 uur vrije taxi aan. Als compensatie. Het wordt goed opgevangen en opgelost. Nu slapen na deze bewogen dag. Zal morgen nog foto's in onze reislog zetten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tony:
    5 januari 2024
    In ieder geval geen saaie vakantie.