Dag 47 - 14 Februari 2016

14 februari 2016 - Tulamben, Indonesië

Wife en zelfs Internet via data is een crime hier, in Kuta ook al geen wifi, en hier ook geen werkbare wifi . Soms gaat het even goed, dan neem ik het er direct van en start ik mijn verhaal en zet het gelijk online, zodoende kan het zijn dat een verhaal nog niet helemáál af is. half 8 wakker. Ontbijt, is heerlijk, fried noodle. lekker pittig. Ontbijt en douche een 10 hier. Alleen is de kamer/ het hok ;-) hier is erg klein, de rest is prima. Om half 10 spullen passen. Wetsuite & BCD & regulator huren we voor 130.000 = 9,00 euro. per dag. Het mooie hier is dat je zonder gids op de Liberty en huisrif mag duiken, dit doen we dus.- net  als 2 jaar terug. We duiken om 11.00 -tot 12.05 . Het is erg goedkoop, 100.000 - 7 euro betalen we voor de tank ( gratis NITROX ) jippie. We zien 2 grote barracudas, van 1.5 meter, paar mooie slakken, paar trekker-vissen , schildpad zagen we eerst niet, zwommen we gewoon over heen, maar we zagen een divemaster wijzen, grappig hoe je grote dieren over het hoofd ziet. Mooie duik, het wordt ook langzamerhand zonniger. We lunchen bij "matahari" matahari betekent zon in het bahasa. Beiden hebben we een heerlijk lunch, Johan beef redang, en ik gegrilde kip met honing. Beiden een "fruit lassie" lassie is yoghurt. We nemen een lange interval en gaan om 15.15 uur weer naar het "divecenter" Johan kan erg goed kompas lezen en we komen op 50 meter van de plek. terug waar we ingegaan zijn. De "porters" dragen je spullen zit bij de prijs van de duik (7 euro) in. Vrouwen en mannen op teenslippers lopen 250 meter op de keien langs zee. Wij lopen over de weg, iets langer, maar veel comfortabeler. We weten de weg hebben hier al 4 jaar gedoken 2x uit Amed, en 2x uit Tulamben. We lunchen lekker bij Matahari, rusten een poosje en gaan dan om 15.15 uur weer samen duiken. Johan zegt dat ik nu voor mag, oké..... ik zak normaal, rustig af en op 7 meter ga ik langs de boeg van het schip. Even later kijk ik waar Johan is,  geen Johan? Ik ga langzaam terug, en zie aan zijn flippers dat hij weer boven is??? Wat nu ??? Dan komt hij weer naar mij toe, en laat hem maar weer voor gaan..... wat bleek, tijdens de afdaling zag hij mij niet meer ?........ en ging hij ņa 1 minuut zoeken naar boven, dat is volgens de regels van PADI cursus. Als je elkaar onder water kwijt raakt, ga je rustig maar boven een zie elkaar weer, We zien en prachtige octopus, die verschiet van kleur, prachtig we blijven er wel 5-10 minuten bij, als je met een gids bent ga je  snel weer door, meestal. We zien een grote grouper, en grote batvissen. En als we eruit gaan de "Garden eels"  en wel tig van die krabben met oranje pootjes, ik heb zulke nog nooit gezien, en nu heel véél. We dineren bij Matahari , lekker beefcurry en Soto Ayam. Nog 1 nachtje en morgen naar "Tulamben Wreck Divers Resort" voor 4 nachten. 22.00 slapen.