Dag 23 - 21 Januari 2016

21 januari 2016 - Meos Mansar, Indonesië

7.00 uur ontbijt, de dochter van Nomensen komt de papagaaien laten zien op een stok, 1 witte en 1 prachtig gekleurde. Johan kan naar de pier lopen, doet daar iets langer over vanwege zijn voet, maar het gaat gelukkig veel beter. We gaan weer proberen de Mantas te vinden, de eerste poging mislukt we zien er 2 vanaf de boot, maar ze zijn te ver. We gaan weer in de boot, en verder, dan zien we weer een groep, we gaan het water in Deze keer ziet ook Johan ze goed, ze gaan iets dieper, ze gaan "eten". De vorige keer waren ze aan het spelen, nu aan het eten. Het weer is bewolkt, en overweg gaat het regenen, we worden weer op de boot geholpen, er is veel stroming. Dan worden we weer voor de groep Mantas gedropt, en kunnen weer voor de derde keer genieten van deze grote wezens in de zee, prachtig. Helaas het weer werkt vandaag niet mee! Half 12 lunch, half 1 klaart het beetje op en komt er een wind op zetten, perfect voor mij dit weer. Ik haal even de bezem door de hut, want alles zit onder het zand. Het trapje afspoelen, even douchen met een bakje water, afspoelen, dan leun ik een beetje teveel op de kraan, en gaat hij ernstig lekken, het water spuit eruit, snel ga ik naar Nomensen  hij vraagt of ik GEEN water heb? Nee ik heb juist te veel water. Hij duwt de kraan terug de muur in en het probleem is opgelost, echt waar zo simpel is het hier, Nomensen klimt in een hoge palmboom met blote voeten, en hakt er dorre takken en 15 kokosnoten uit, ik houd niet van kokosnoten, maar Gordy en Markus wel. Lekker in de hangmat, ik zit niet goed in balans en val er aan de andere kant weer uit, met Tablet en al, chips zand in de hoes, gelukkig zit de hoes erom. En is het de onderkant, dus geen zand bij de connector van de tablet. zand bij de USB aansluiting en de hoofdtelefoon. Diner en lunch , is elke dag hetzelfde, rijst, mie, aubergine, groenten, soort spinazie, en alleen vis, elke dag gaat Nomensen vissen, en dat hebben we 's avonds op bord. Nooit geen vlees.  Banaan als toetje. We hebben het geweldig hier, leven naast de familie, en we zijn nog steeds met z'n 4-ren. Elke ochtend besluiten wat we doen met z'n 4-ren,  afhankelijk van het weer,gaan we of ver weg snorkelen 9 - 12 uur, of een kort tochtje met boot naar de Mantas, zo lang Johan nog niet kan duiken vanwege zijn voet. Dat breekt de dag. Verder zijn er geen activiteiten. Elk jaar zijn er tegenslagen, daar zijn we aan gewend, maar altijd komt het goed. Net gehoord dat er iemand van de live-a-board haar oor geperforeerd heeft.  Die kan voorlopig even niet duiken. Heel