Dag 14 - 15 Januari 2024

15 januari 2024 - Amed, Indonesië

Dag 14 - 15 Januari 2024

Om 6.10 uur zonsopgang kijken, niet gelukt, bewolkt. Wel zie ik 1 dolfijn op 10 meter afstand voor mijn neus voorbij zwemmen. Jippie. Ooit bij Lovina met dolfijn gezwommen. En veel met duiken gezien. Blijft mooi. 8.00 uur ontbijt we nemen een "waffle" (tosti) Johan met ei,  ik met banaan. We gaan voor het eerst snorkelen,  bij Amed kan je prachtig snorkelen. We hebben een nieuw snorkelmasker. Dat werkt erg fijn. Maar het is eb en ik kom niet door de golven heen dus blijven we vooraan daar zie je hetzelfde als je verder gaat. Het blijft mooi. Na het snorkelen lopen een keer richting Jemeluk. En lunchen in de bocht bij "Sama sama" (betekent,: graag gedaan) we zijn weer de enige die er eten, het is super rustig. Ik houd ervan. In Nederland ook. Liever taxirijden in Groningen en Friesland dan de randstad. Raak overprikkelt van drukte. Woon ook in rustige buurt in Voorthuizen. Dagje met zoon die in Amsterdam woont vind ik wel gezellig maar dan weer snel met OV naar huis. De werkzaamheden in Amed worden iets rustiger, het verkeer kan gewoon doorrijden. In de middag zwemmen in zwembad bij Bahari. En naar de supermarkt we kopen een Watermeloen (een hele) Voor €1.80  En kopen de lokale muggenspray "Soffell" voor €1.00 (130ml) scheelt veel geld met onze "Deet- flacons" en ruimte. Hoeven ze  niet mee te sjouwen. Heb Zonnebrand- Desinfectie middel- en muggenspray in mijn handtas, altijd bij me hier. Verder 2 poncho's, je kan niet zonder hier in het regenseizoen. Vandaag 2 kleine buitjes, geen moessonregen. Hier wel meer last van "gezeur" of ik moet eigenlijk zeggen "geleur" met producten en diensten. Gek wordt je ervan. Jukungs, (bootjes) sarongs (doeken) onderweg wordt je aangesproken en wordt er 5 x gevraagd "Taxi !!!" Taxi tommorow?" Pft. Dat breekt mij het meeste op na 2 maand. Dat aandringen, als we iets nodig hebben weet ik de weg. Dan vraag ik dat. We negeren alles en iedereen. Johan vraagt dan aan mij ; "Hoor jij iets?" Whahaha. We zaten in Kuta en Lovina in rustige omgeving niet in de toeristen gedeelte.  Dat scheelt meer dan de helft. De eerste keer in 2011 (met Johan) wilde ik na een vlucht van 13 + 3 uur = 16 uur, even ontspannen op het strand van Kuta, ik ben naar het hotel terug gevlucht. Het was vreselijk al die aanbiedingen,  van icecream, icecream, icecream, tot sarong, en beer, Sunglasses. En noem het maar. Ik werd er toen echt gestoord van. Dan maar bij het zwembad ontspannen. De zee is heerlijk, erg warm 29/30 graden. Later ben ik wel in de oceaan gaan zwemmen. En dit jaar ook op rustig gedeelte. Zalig. We liepen over het resort naar het strand,  daar mogen geen "verkopers" komen. We worden steeds "slimmer" om de verkopers te vermijden. We gaan ook wel eens bij hele dure resorts alleen maar zwemmen en zonnen. Soms ben je verplicht om consumpties te nemen. Prima, maar wij hebben een leuke dag, en zij extra inkomsten. Win-win situatie. Er is veel mogelijk in Indonesië. Dat maakt het fijn reizen. Voor het diner heb ik geen zin meer om helemaal naar "Enak" te lopen. Enak betekent lekker. We eten bij "BOHO" er is live muziek. Het is zeker niet mooi,  maar de sfeer is er goed, we blijven langer dan normaal zitten. We zijn echt even uit! Bij onze locatie naast is weer life-music. Iets meer herrie dan bij Boho. Ik schrijf mijn verhaal en ga de zwembroek van Johan naaien. Hij wil de pijpen korter. Ga ik even doen. Morgen 2 weken voorbij, waar blijft de tijd. Dit wordt de eerste vakantie op Bali zonder duiken. Dat scheelt veel energie en tijd, voor 2 duiken ben je bijna de hele dag bezig. We relaxen alleen,  en wandelen...... het is 23.20 uur en stil bij de buren. Zou het voorbij zijn ? Ik hoop het. Welterusten.

1. Tony:
    15 januari 2024
    Tempo doeloe rustig aan.
    Als je Soffell mee kan nemen voor mijn Borneo reis, dan zou ik dat heel fijn vinden. Scheelt echt heel veel.
  2. Nancy Van Oss:
    15 januari 2024
    Wat een Experian’s en je leert ook nog maleis 😉jullie genieten ieder moment het spat van mijn scherm Thea.
    Nu pas kan ik me indenken dat je na een dag Amsterdam graag thuis ben RUST.
    Ik had 10 dg al voor de kerst goede jonge vrienden over ( 28 en 30 jaar) het schakelen naar n andere taal de conversaties zeer diepgaand soms blokkeerde mijn hersens z
    Geen gezeul met duikuitrusting jullie nw snorkelbril perfect.
    Idd dat gekeurd van zonnebril , ijs etc. Word je kriebelig van.
    Helaas heb ik nooit een donker blauw KEBAJA een soort blouse die je op een sarong draag kunnen kopen ook niet op pasar Malams hier ( kleine enge maten) wij zijn wat steviger gebouwd 😅.
    Op naar t volgende met een kortere zwembroek voor Johan 😂🤗