Dag 2 in Praag

17 oktober 2016 - Praag, Tsjechië

Na een heerlijke nacht wordt ik 9 uur wakker, had de wekker gezet op half 9 dacht ik, maar niet dus???  Als een  razende  aankleden want het ontbijt is tot half 10. Na een goed ontbijt, yoghurt en brood en heerlijke cappuccino kan ik er weer tegen. Ik ga als eerste naar "Petriny" de eifeltoren in het klein, ik stap bij halte "Ujzed" uit omdat daar een kabelbaan omhoog gaat, helaas was die tot 21 Oktober gesloten, heb ik weer! Nu 20 minuten heuvel op lopen, het is verschrikkelijk steil.pfff heb mijn "Workout" voor vandaag gehad. Uitzicht is prachtig. Dan stap ik uit bij "Chev most" er staan Nederlandse touringcars, toevallig loopt er een Nederlandse chauffeur en voer een gezellig gesprek met hem. Ik koop een kaartje voor een vaartocht over de "Moldau" van 1 uur voor 11 euro, kan met euro betalen, en krijg kronen terug. Kan ze nog wel gebruiken, wat ik over houd kan ik weer bij Jeanette wisselen, handig! Na de boottocht ga ik naar de halte "Malostranska" ik ga naar de "McDonald" en houd hier pauze, omdat hier goed Wi-Fi is, je ziet hier bijna nergens Wi-Fi staan, zelfs in Indonesië is op de meeste plaatsen Wi-Fi, en werk mijn reis blog bij onder het genot van een Mc Flurry Bana? ( 49 CK )Na een uur pauze ( het is inmiddels half 4 )  ga ik NU weer met  de tram naar Chev most, want hier is de oude stad. Na de oude stad is het bijna 6 uur, bij Malostranska is een demonstratie van politieagenten aan de gang, koop nog 2 souvenirs 1 voor mijn moeder en 1 voor mijn schoonmoeder, een pillendoosje en koelkastmagneet die ze sparen. Na 5 uur heb ik geen zitplaatsen meer in de tram. Spreek nog een Nederlands gezin die een karikatuur rekening laten maken, en besluit Thaise massage te nemen, helaas kost die 40 euro, dus dat wordt hem niet. Zie regelmatig jonge meiden met knal Orange haar, zal wel mode zijn hier. Ga eten bij "Pricny Rez" omdat ze volgens "Tripadvisor" lekkere knoflooksoep hebben ben dol op knoflook, gooi het overal in waar het in kan! Ja je raad het al GEEN knoflooksoep op de kaart, ik vraag er nog speciaal naar, maar nee ze hebben het niet ( meer )  Balen, dan maar  eendenborst met aardappelpuree en groenten. Ik drink een tonic erbij voor 8 euro. "Eten kost hier geen drol". Om 8 uur ben ik weer thuis. Ja ik voel me overal thuis, op een paar uitzonderingen na, ik noem het altijd thuis i.p.v. hotel. Leuke dag gehad. Had eerlijk gezegd niet zo veel van Praag verwacht, staat op nr 6 van de stedentrips, Londen staat op nr 1 (geweest in 2014 met mijn zoon Reyer ) maar ik vind Praag ook mooi. Ben niet zo'n stadsmens en houd NIET van shoppen, hou meer van natuur en vergezichten, nou die waren hier ook mooi. Helaas vandaag de hele dag bewolkt, zelfs beetje mistig, maar wel rustig en droog weer, en niet koud, zelfs met de jas uit of open gelopen. Dit was mijn tweede x alleen op reis, ben wel vaker alleen geweest, maar dan ging ik wel georganiseerd, vroeger toen ik jong was had je geen internet, en deden we  alles via een reisbureau, daar zat je soms 2-4 uur voordat alles geregeld was. Wat heerlijk nu dat we internet hebben waar echt alles te vinden is. Booking.com en Tripadvisor en je weet ÁLLES. Mijn beste vrienden hier waren mijn tablet en Tomtom. Tomtom 2 x gebruikt, de rest van de routes via Google maps gedaan. Tablet heeft overuren gedraaid. Voordelen van alleen op vakantie zijn: ik maak meer foto's, Johan wordt er vaak kriegel van, en zegt vaak, ik loop door hoor! Enz. Door hem stop ik vaak eerder met foto's maken dan ik zou willen.Verder heel veel leuke/spontane gesprekken met vreemde toeristen, niet discussiëren of compromissen sluiten. Altijd doen waar je zin in hebt. Nadelen vind ik : alleen eten en slapen, minder gezellig. Maar ik heb erg genoten, en het is voor herhaling vatbaar. Nog een nadeel : je staat nooit op de foto, heb 1X gevraagd aan toerist of hij een foto wilde maken, zo dat je ziet dat ik er werkelijk was. Ga nog even internetten, een afzakkertje nemen en dan mijn laatste nacht in Praag, morgen lekker naar mijn "mannetje". Maar dit pakt niemand me meer af. Was een mooi reis-jaar. Bali, Kalimantan, Sulawesi, Papua, Dubai, Oman, Israël, Griekenland, Italië, en nu Tsjechië. 10 landen. Heb het "reisvirus" van mijn vader geërfd. Die was ook het liefst op reis, als hij de kans had ging hij! Dat heb ik ook. Mijn dochter heeft het reisvirus ook. De appel valt niet ver van de boom. Volgend jaar NIET op vakantie, we gaan de woonkamer restylen,verven, nieuwe vloer, meubels, accesoires, ALLES nieuw.

1. Rietje:
    17 oktober 2016
    Je hebt een leuk verhaal geschreven ik wens je nog een goede reis terug groetjes rietje
  2. Nancy Van Oss:
    27 oktober 2016
    Ben het helemaal met jou eens voor herhaling vatbaar. Dat van die foto's herken ik ook als ik dan eens aan die plofkip vroeg mij op de foto te zetten stond ik er alles behalve flatteus op half etc. Daarom doet het mij nog zeer dat ik al mijn foto albums niet heb gekregen terwijl hij er nooit naar keek. Die paar die ik in mijn vlucht had mee genomen waren mijn kinder albums en die voor mijn huwelijk niet er bij. Dit nemen ze je niet meer af. Als ik de mogelijkheid weer krijg ben ik ook on route. Groetjes Nancy
  3. Baafke:
    9 november 2016
    Hoi Thea, ben een beetje gammel geweest i.v.m. kaakoperatie maar nu weer alive and kicking. Ik zie dat je een heel mooie reis hebt gehad. Ik ken Praag ook redelijk goed en vindt het een prachtige stad.Moet nu snel naar een vergadering maar we bellen snel.
    Lieve groet,
    Baafke.